وبلاگ آموزشي مالي و مالياتي وبلاگ آموزشي مالي و مالياتي .

وبلاگ آموزشي مالي و مالياتي

شركت‌هاي بورسي و معافيت‌هاي مالياتي آن‌ها

بازار بورس از جمله بازارهاي سرمايه‌گذاري است كه بسياري از افراد آن را براي سرمايه‌گذاري انتخاب مي‌كنند. اما شايد بخواهيد بدانيد كه بورس چيست؟ بورس يك نوع بازار است كه در آن دارايي‌هاي مختلفي مورد معامله قرار مي‌گيرند. اين بازار همچنين يك نهاد ساختار يافته است كه به عنوان يكي از مهمترين اركان اساسي بازار سرمايه نيز شناخته مي‌شود. مديريت انتقال ريسك، شفافيت بازار، كشف قيمت، ايجاد بازار رقابتي و مهمتر از همه جمع آوري سرمايه و پس اندازهاي اندك براي تامين سرمايه فعاليت‌هاي اقتصادي از مهمترين كاربردهاي بورس محسوب مي‌شوند. همانطور كه در هر بازاري ممكن است دارايي‌هاي مالي، فيزيكي، غير فيزيكي و… فروخته شود، در بازار بورس هم دارايي‌هاي مختلف معامله مي‌شوند. به همين دليل بورس انواع مختلفي دارد.

در سال‌هاي اخير با توجه به اهميت ويژه‌اي كه به شركت‌هاي بورسي داده مي‌شود، معافيت‌هاي مالياتي متعددي نيز براي آن‌ها درنظر گرفته شده است. نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي نحوه تعيين معافيت مالياتي شركت‌هاي بورسي را مشخص كردند. پيش از شروع اين مقاله مي‌توانيد به صفحه ماليات شركت ‌ها مراجعه كنيد و اطلاعات بيشتري در اين زمينه به دست آوريد.

شرايط معافيت مالياتي شركت‌هاي بورسي
در اين قسمت براي شفاف شدن معافيت‌هاي مالياتي شركت‌هاي بورسي، ماده 143 به همراه تبصره‌هاي آن را توضيح خواهيم داد.

ماده 143-  معادل ده درصد (10%) از ماليات بردرآمد حاصل از فروش كالاهايي كه در بورس‌هاي كالايي پذيرفته شده و به فروش مي‌رسد و ده درصد (10%) از ماليات بردرآمد شركت‌هايي كه سهام آن‌ها‌ براي معامله در بورس‌هاي داخلي يا خارجي پذيرفته مي‌شود و پنج درصد (5%) از ماليات بر درآمد شركت‌هايي كه سهام آن‌ها‌ براي معامله در بازار خارج از بورس داخلي يا خارجي پذيرفته مي‌شود، از سال پذيرش تا سالي كه از فهرست شركت‌هاي پذيرفته شده در اين بورس‌ها يا بازارها حذف نشده‌اند با تأييد سازمان بخشوده مي‌شود. شركت‌هايي كه سهام آن‌ها‌ براي معامله در بورس‌هاي داخلي يا خارجي يا بازارهاي خارج از بورس داخلي يا خارجي پذيرفته شود در صورتي كه در پايان دوره مالي به تأييد سازمان حداقل بيست درصد (20%) سهام شناور آزاد داشته باشند معادل دو برابر معافيت‌هاي فوق از بخشودگي مالياتي برخوردار مي‌شوند.

تبصره 1 – از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشركه و حق تقدم سهام و سهم‌الشركه شركاء در ساير شركت‌ها ماليات مقطوعي به ميزان چهاردرصد (4%) ‌ارزش اسمي آن‌ها‌ وصول مي‌شود. از اين بابت وجه ديگري به‌ عنوان ماليات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و ‌سهم‌‌الشركه و حق تقدم سهام مكلفند قبل از انتقال، ماليات متعلق را به حساب سازمان امور مالياتي كشور واريز كنند. ادارات ثبت يا دفاتر اسناد رسمي مكلفند در موقع ثبت تغييرات يا تنظيم سند انتقال حسب مورد گواهي پرداخت ماليات متعلق را اخذ و ضميمه پرونده‌ مربوط به ثبت يا انتقال كنند.

تبصره 2 – در شركت‌هاي سهامي پذيرفته شده در بورس اندوخته صرف سهام مشمول ماليات مقطوع به نرخ نيم درصد (5/0%) خواهد بود و به اين‌درآمد ماليات ديگري تعلق نمي‌گيرد. شركت‌ها مكلفند تا پايان ماه بعد از تاريخ ثبت افزايش سرمايه آن را به حساب سازمان امور مالياتي كشور واريز ‌كنند.

در اين قانون دو نكته مهم وجود دارد:

به موجب بند 36 ماده واحده قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 31/04/1394، موضوع ماده (146) مكرر در مواد (133)، (134)، (139) « به استثناي بندهاي (الف)، (ب) و (ز) آن»، (142)، (143) و تبصره 1 ذيل ماده (143) مكرر به عنوان ماليات به نرخ صفر منظور مي‌شود.
به موجب تبصره3 ماده (219) موضوع بند 53 ماده واحده قانون اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم، مصوب 31/4/1394، درتبصره (9) ماده (53)، ماده (86)، ماده (88)، تبصره (2) ماده (103)، تبصره (5) ماده (109)، ماده (126) و تبصره (2) ماده (143) عبارت «تا پايان ماه بعد» حسب مورد جايگزين عبارت‌هاي «ظرف ده‌روز»، «ظرف سي‌روز» و «منتهي ظرف سي‌روز» مي‌شود.
همچنين مجلس شوراي اسلامي، در جريان رسيدگي به لايحه دو فوريتي افزايش سرمايه شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس تهران يا فرابورس ايران از طريق صرف سهام با سلب حق تقدم با ماده ۲ اين لايحه موافقت كردند. همچنين تبصره اين ماده نيز به تصويب رسيد.

در ماده ۲ آمده است: شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس تهران يا فرابورس ايران از جمله شركت‌هاي مشمول ماده (۱) اين قانون و ساير شركت‌ها كه تا پايان مدت اعتبار اجراي قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، نسبت به افزايش سرمايه از طريق صرف سهام با سلب حق تقدم و عرضه عمومي اقدام نمايند، در صورت تسليم مستندات مربوط به ثبت افزايش سرمايه به مرجع ثبت شركت‌ها تا حداكثر چهارماه پس از پايان سال مالي و ارائه گواهي ثبت افزايش سرمايه به اداره امور مالياتي مربوطه حداكثر تا سه ماه پس از انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه، تا بيست درصد (۲۰%) مبلغ افزايش سرمايه مذكور از سود سال مالي قبل آن‌ها‌، مشمول ماليات به نرخ صفر مي‌شود.

تبصره اين ماده نيز مي‌گويد؛ توزيع نقدي اندوخته صرف سهام يا كاهش سرمايه مگر به موجب احكام قضايي ممنوع است. اشخاص حقوقي متخلف از اجراي اين حكم به مجازاتي معادل پرداخت دوبرابر مشوق‌هاي مالياتي متعلقه محكوم مي‌شوند. در خصوص اشخاص حقيقي نيز سازمان بورس و اوراق بهادار مكلف است اشخاص متخلف از اجراي اين حكم اعم از مديرعامل، اعضاي هيات مديره يا هيات عامل را حسب مورد به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اعلام و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور موظف است تا سه سال تصدي مسئوليت در پست‌هاي مديريت عامل و عضويت درهيئت مديره كليه شركت‌هاي دولتي، عمومي و خصوصي را براي اشخاص مذكور لغو نمايد.


 

معافيت مالياتي شركت‌هاي بورسي متناسب با ميزان رعايت سهام شناور
نمايندگان مجلس، معافيت مالياتي شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس يا فرابورس را متناسب با ميزان رعايت سهام شناور آزاد را تصويب كردند. آن‌ها در جريان بررسي لايحه افزايش سرمايه شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار يا فرابورس ايران از طريق صرف سهام با سلب حق تقدم، ماده ۳ اين لايحه را به تصويب رساندند.

براساس ماده ۳ اصلاحي اين لايحه؛ معافيت مالياتي مذكور در صدر ماده ۱۴۳ قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدي آن در خصوص شركت‏هاي پذيرفته شده در بورس تهران يا فرابورس ايران براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار متناسب با ميزان رعايت سهام شناور آزاد شركت اعمال مي‌‏شود.

افزايش سرمايه شركت‌هاي بورسي با تاييد شوراي عالي بورس اوراق بهادار
با موافقت نمايندگان مجلس دستورالعمل‌هاي اجرايي لايحه دوفوريتي افزايش سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس تهران يا فرابورس ايران ظرف مدت يك ماه با تصويب نهايي شوراي عالي بورس اوراق بهادار تدوين و نهايي مي‌شود. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، در جريان بررسي لايحه افزايش سرمايه شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار يا فرابورس ايران از طريق صرف سهام با سلب حق تقدم مواد ۴ و ۵ را به تصويب رساندند. براساس ماده ۴ تغييراتي در ماده ۱۴۳ قانون ماليات‌هاي مستقيم ايجاد شد و عبارت «حداقل ۲۰ درصد سهام شناور آزاد» به عبارت «حداقل ۲۵ درصد سهام شناور آزاد» تغيير يافت.

ماده ۵ نيز با موافقت نمايندگان به تصويب رسيد كه بر اساس آن، دستورالعمل‏‌هاي اجرايي مواد اين قانون حداكثر ظرف مدت يكماه پس از لازم ‏الاجرا شدن اين قانون، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان امور مالياتي كشور تهيه مي‏‌شود و به تصويب شورايعالي بورس و اوراق بهادار مي‏‌رسد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۰۱:۵۶:۵۶ توسط:كارشناس حسابداري موضوع: نظرات (0)

بهترين شركت حسابداري در تهران

​شركت حساب انديش ايرانيان

شركت حسابداري حساب انديش ايرانيان با بهره از مجرب ترين حسابداران مالي مالياتي ساليان سال است كه به هوطنان عزير تهراني خدمت نموده است. حيطه كاري مجموعه حساب انديش ارائه مشاوره مالياتي به كسب و كارهاي حقوقي، نحوه محاسبه ماليات كسب و كارها با اعزام حسابدار پاره وقت، ارسال اظهارنامه ماليات بر درآمد اشخاص حقيقي و حقوقي، برطرف كردن هر گونه ابهامات مالي در سيستم حسابداري مجموعه از وظايف اصلي شركت حسابداري حساب انديش ايرانيان مي باشد. حالا چرا بايد به اين شركت اعتماد كرد؟

آگاهي كامل حسابداران و كارشناسان مالياتي به قوانين ماليات هاي مستقيم و ارزش افزوده

تسلط كامل به سامانه موديان

اطلاعات كامل از ماليات تراكنش هاي كارتخوان

آگاهي از روند مالياتي شركت هاي صادرات و واردات

ارسال صورت معاملات فصلي در مدت زمان هاي قانوني ارائه شده توسط سازمان امور مالياتي كشور

محاسبه كامل ماليات بر ارزش افزوده براي كسب و كارهاي مشمول اين قانون

بستن حساب پايان سال

انجام خدمات حسابرسي

ارسال ليست ماليات بر حقوق

خدمات تخصصي ماليات گمرك

خدمات تخصصي ماليات شركت هاي پيمانكاري با قرارداد پروژه اي

ارائه مشاوره مالياتي به فريلنسرها و فعالان حوزه نشر ديجيتال و مشاغل با ماهيت دوركاري

ارائه و انجام خدمات مالي، حسابداري، مالياتي براي كسب و كارهايي كه در ايران و خارج از كشور به صورت همزمان مشغول به فعاليت هستند و داراي شعب بين المللي هستند

حساب انديش براي شركت هاي دولتي و ساير ارگان ها كه با املاك خود به كسب درآمد پرداخته اند، انواع مشاوره مالياتي و محاسبه ماليات بر درآمد را به مطلوب ترين شكل ممكن انجام خواهد داد.

آدرس: تهران، خيابان شريعتي، بالاتر از پل صدر، كوچه حافظي پلاك 17، طبقه 5، واحد 20

شماره هاي تماس: 02122675230 و 02122678192

وب سايت حساب انديش : hesabandish.com

 

شركت پرشين تكس 
اين كانون حسابداري در سال 1391 افتتاح گرديد. اين شركت در حقيقت كانون حسابداران و مشاوران رسمي مالياتي بوده كه در زمينه مشاوره مالياتي و آموزش خدمات حسابداري مشغول به فعاليت مي باشد.

اين كانون آماده نصب و اجراي انواع نرم افزارهاي حسابداري براي كسب و كارهاست.

بررسي و رسيدگي اسناد مالي، اصلاح انواع صورت حساب، ارسال صورت معاملات فصلي، ارسال اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده، محاسبه ارزش افزوده كالاهاي خاص، تدريس خصوصي حسابداري و آموزشكامل مطابق با آخرين تغييرات سامانه موديان از خدمات ويژه كانون حسابداري پرشين تكس است.

آدرس: تهران، بلوار مير داماد، شمس تبريزي (شمالي)، انتهاي نيك راي، پلاك 2/1، طبقه 5، واحد 18

تلفن: 02122927385 و 02122927386

لينك وب سايت: persiantax.com

 

شركت حسابداري ازتا
يكي ديگر از شركت هاي حسابداري معتبر با حدود 35 سال خدمت، آماده ارائه انواع خدمات مالياتي به شما عزيزان است.

ازتا يك شركت برون سپاري خدمات حسابداري بوده كه براي كسب و كارهاي خرد و حقوقي بسيار مناسب است. به عبارت ديگر نيازي به استخدام نيروي ماهر و حسابدار خبره نيست.

كسب و كارها مي توانند سالي يك بار دفاتر حسابداري خود را به مجموعه ازتا ارائه دهند تا روند ارسال اظهارنامه ماليات بر درآمد اشخاص حقيقي و حقوقي به صحيح ترين شكل ممكن و بدون ابهام مالي انجام شود.

لينك وب سايت :  accazta.com

شركت تنظيم حساب
ارائه خدمات حسابداري و بيمه اي در سريع ترين زمان ممكن ميسر مي باشد. ارسال ليست بيمه و ارائه خدمات مشاوره مالياتي به مغازه داران، فروشندگان و شركت هاي با جواز كسب حقوقي از جمله خدماتي است كه شركت حسابداري تنظيم حساب به مشتريان خود ارائه نموده است.

آدرس: تهران، شهرك المهدي

تلفن: 02144873715

لينك وب سايت:  tazminhesab.com

شركت سما حساب samahesab.com
با 16 سال سابقه و مديريت بينظير به تمامي كسب و كارها خدمات حسابداري ارائه مي نمايد. نصب سيستم حسابداري در محل، آموزش نرم افزارهاي حسابداري مختلف، آموزش حسابداري پيمان كاري و بيمه پيمان ها، پكيج آموزش رسيدگي مالياتي و ساير بسته هاي آموزشي به صورت فيلم و فايل از خدمات سما حساب به شمار مي رود.

آدرس: تهران – بلوار فردوس غرب

شماره: 02144941184

شركت آريا حساب aryahesab.com
مشاوره در خصوص اظهارنامه مالياتي

مشاوره در خصوص ارسال برگ تشخيص ماليات

وكيل مالياتي براي اختلافات مالياتي

همچنين شما مي توانيد بروزترين اخبار ماليات، حسابداري و بيمه را در بخش بلاگ سايت مطالعه كنيد. خدمات انجام شده در اين مجموعه همانند ساير شركت هاي خدمات مالياتي و حسابداري است.

شركت مالي كده malikadeh.com
ممكن است بسياري از كارفرمايان به حسابداران خود اعتماد نداشته باشند. و يا از ميزان اطلاعات آن ها نسبت به امور مالي و مالياتي آگاهي لازم كسب نكرده باشند.

براي انجام خدمات تخصصي مثل ارسال اظهارنامه و يا صورت معاملات فصلي و پرداخت ماليات بر ارزش افزوده بهتر است از يك شركت خدمات حسابداري مجرب كمك بگيريد.

 آگاهي دوره اي از وضعيت مالي شركت براي اجراي اهداف دراز مدت امري ضروري به شمار مي رود. مالي كده با بهره مندي از كادري مجرب به كمك شما مي شتابد.

آدرس: خيابان آزادي، استاد معين و اشرفي اصفهاني

شركت تراز كمپاني taraz-company.com
ارائه انواع خدمات دفاع مالياتي براي موديان معترض به ماليات تعيين شده

انجام خدمات گزارش حسابرسي

انواع صورت هاي مالي و حسابداري

انجام خدمات پلمپ دفاتر قانوني حسابداري و تحرير آن

نصب سيستم حسابداري در محل

ارسال ليست بيمه و ...

موارد گفته شده و بسياري از خدمات مالي ديگر توسط شركت تراز كمپاني انجام خواهد شد.

آدرس: تهران، خيابان جردن، ابتداي خيابان دستگردي

تلفن: 02188196080

شركت تدبير حساب tadbirhesab.com
ارسال ليست ماليات بر حقوق كاركنان شركت هاي دولتي و خصوصي كه بالاي 12 ميليون تومان در ماه حقوق مي گيرند توسط تدبير حساب قابل انجام است.

همچنين ارسال ليست بيمه تامين اجتماعي، ارسال صورت معاملات و اظهارنامه مالياتي، بستن حساب پايان سال از خدمات تخصصي حسابداري و مالياتي شركت تدبير حساب به شمار مي رود.

همچنين امكان پلمپ دفاتر قانوني حسابداري به صورت آنلاين نيز وجود دارد.

آدرس: تهران، خيابان جمالزاده شمالي

تلفن: 02158316000

جمع بندي

ارسال اظهارنامه مالياتي كاري بسيار تخصصي بوده كه حتما بايد توسط شركت خدمات حسابداري و مالياتي معتمد انجام شود. بهتر است اين كار را به مغازه هاي كافي نت برون سپاري نكنيد. چرا كه ارسال غلط و دادن اطلاعات نامبهم به مميز مالياتي امكان جريمه را براي شما افزايش خواهد داد. كارشناسان حسابداري مجموعه حساب انديش ايرانيان كليه حساب ها را رصد خواهند كرد و با استناد به ماده ها و قوانين مالياتي ميزان ماليات نهايي را به طور قانوني برايتان كاهش خواهند داد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۰۱:۳۲:۰۸ توسط:كارشناس حسابداري موضوع: نظرات (0)

چرا بايد ماليات ارزش افزوده بپردازيم

چكيده : ماليات بر ارزش افزوده يكي از انواع ماليات هاي غير مستقيم است كه به علت ارزش افزوده به وجود آمده در روند خدمات و توليد كالاها، وضع شده و اين ماليات از مصرف كننده كالا يا خريدار آن، به شكل غير مستقيم گرفته مي شود

 

وضع ماليات كه با هدف عرضه برخي خدمات به شهروندان تعيين مي ‌شود، در واقع يكي از راهكارهاي مفيد جهت كسب درآمد در دولت مي ‌باشد. به صورت كلي، ماليات‌ هايي كه شهروندان بايد به دولت بايد پرداخت كنند، به دو بخش ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم تقسيم مي شود كه هريك از آن ها نيز بخش هاي مختلفي دارند. ماليات بر ارزش افزوده يكي از انواع ماليات هاي غير مستقيم است كه به علت ارزش افزوده به وجود آمده در روند خدمات و توليد كالاها، وضع شده و اين ماليات از مصرف كننده كالا يا خريدار آن، به شكل غير مستقيم گرفته مي شود.  شركت حسابداري حساب انديش ايرانيان در اين مطلب درباره اين ماليات و روش محاسبه آن و موارد ديگر توضيحاتي را ارائه مي‌ دهد. 

 

ماليات بر ارزش افزوده چيست؟
در توضيح ماليات بر ارزش افزوده مي توان گفت كه اين ماليات را دولت از مصرف كننده خدمات يا كالا در جريان روند خدماتي كه ارائه شده و يا مراحلي كه كالا توليد شده به شكل غير مستقيم اخذ مي نمايد. اين روش دريافت ماليات از شهروندان، از راه هاي محبوب دولت است زيرا در اين روش ماليات به آساني پرداخت و وصول مي گردد. روش ماليات بر ارزش افزوده به علت شفافيتي كه ايجاد مي كند، باعث كاهش فرار مالياتي شهروندان شده و موجب جلوگيري از دريافت مجدد آن مي شود. در حقيقت ارزش افزوده در اين نوع ماليات به پولي گفته مي شود كه در روند توليد محصولي، به قيمت اصلي آن اضافه شده است.

در واقع اين مبلغ در مراحل توليد به مواد خام اوليه اضافه شده و با نرخ ابتدايي مواد اوليه جمع مي شود و اين گونه هزينه خريد كالا تعيين مي گردد. پس مي توان گفت كه ارزش افزوده همان ارزشي است كه در روند توليد يك محصول به آن اضافه مي شود. يعني زماني كه مواد خام تركيب شده و محصولي را توليد مي كنند، با در نظر گرفتن تفاوت تركيب مواد اوليه و نرخي كه به مشتريان داده مي شود، مي توان ارزش افزوده محصول را بدست آورد. در نتيجه منظور از ماليات بر ارزش افزوده همان مبلغي است كه براي اين تفاوت اعمال مي گردد. در راستاي محاسبه و پرداخت ارزش افزوده شما مي توانيد با موسسه حسابداري حساب انديش ايرانيان در ارتباط باشيد و از اين شركت معتبر، راهنمايي هاي لازم را در زمينه ارزش افزوده دريافت كنيد

مهلت ارسال اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده هر فصل، به مدت 15 روز از پايان آن فصل مي باشد.

انواع ماليات بر ارزش افزوده
براي آشنايي با ماليات ارزش افزوده بايد در قدم اول معني توليد ناخالص ملي را بدانيم. جهت دريافت هرگونه اطلاعاتي در اين باره، مي توانيد شركت حسابداري در تهران مراجعه نماييد. به منظور از توليد ناخالص داخلي يا ملي، همان ارزش پولي تمامي خدمات و محصولاتي است كه در بازه زماني خاصي و به مدت يك سال در كشور توليد مي شوند و اين نرخ به روز است. براي تعيين پايه هاي مالياتي، سيستم ماليات بر ارزش افزوده، از گزينه توليد ناخالص ملي بهره گيري مي كند. به صورت كلي ماليات بر ارزش افزوده به سه بخش توليدي، درآمدي و مصرفي تقسيم مي شود.

ماليات بر ارزش افزوده توليدي
ماليات بر ارزش افزوده توليدي، شامل كالاهاي سرمايه اي و كالاهاي مصرفي مي شود و در واقع ماليات كلي بر فروش محصول تعلق مي گيرد. به اين منظور كه اعتبار مالياتي به خريد محصولات سرمايه اي به وسيله بنگاه هاي اقتصادي تعلق نمي گيرد. البته لازم به ذكر است كه اين روش ممكن است موجب كم شدن انگيزه در سرمايه گذاري شود زيرا در اين شيوه مالياتي، براي كالاهاي سرمايه اي هم بايد ماليات پرداخت شود. اين روش مالياتي براي دولت درآمد زيادي را به همراه دارد ولي از اين روش زياد استفاده نمي شود. 

ماليات بر ارزش افزوده درآمدي
مالياتي است كه بر فروش توليد خالص كالاها مي باشد. در اين نوع ماليات، استهلاك كالا را از پايه ماليات كم مي كنند و ماليات تنها براي سرمايه گذاري خالص محاسبه مي شود. پايه مالياتي در اين روش در مقايسه با نوع توليدي بسيار كوچكتر است ولي باز هم فشاري را بر بخش سرمايه گذاري وارد مي كند. شما مي توانيد خدمات مالياتي خود را از طريق شركت هاي حسابداري مالياتي انجام دهيد.

ماليات بر ارزش افزوده مصرفي
در اين روش، بر روي خدمات و همچنين بر كالاهاي مصرفي ماليات بر ارزش افزوده اعمال مي گردد. در اين روش، ماليات به سرمايه گذاري و استهلاك تعلق نگرفته و اين بار مالياتي را از بخش توليد برداشته و به بخش مصرفي منتقل مي كنند. اين موضوع موجب افزايش هدف و انگيزه جهت سرمايه گذاري و توليد هر چه بيشتر مي شود. به اين دليل است كه اين روش مالياتي در بين كشورهايي كه از سيستم ماليات بر ارزش افزوده استفاده مي كنند،  بسيار محبوب است و از آن استفاده مي شود. مشاوره مالياتي مي تواند در زمينه انجام خدمات مالياتي براي كمك موثري براي شما باشد.

 

نحوه محاسبه و پرداخت ماليات ارزش افزوده
از زماني كه قانون ماليات بر ارزش افزوده به مرحله اجرايي درآمد، اظهار نامه ارزش افزوده كه به شكل مجموعي از ماليات و عوارض است، براي اكثر كالاها به ميزان 9 درصد محاسبه مي‌شود. البته برخي از كالاها نيز وجود دارند كه بايد مبلغ متقاوتي را پرداخت كنند و برخي ديگر از كالاها نيز به طور كلي، از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند. براي كسب اطلاعات لازم در اين موارد مي توانيد از شركت خدمات مالياتي تهران كمك بگيريد.

براي محاسبه ماليات بر ارزش افزوده از دو روش تفريقي مستقيم و تفريقي غير مستقيم در جهان استفاده مي شود. در روش تفريقي مستقيم، شيوه محاسبه 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده، به اين شكل است كه ما به التفاوت خريد و فروش را بايد در ابتدا به دست آورده و اين عدد را در نرخ ماليات بر ارزش افزوده ضرب كنيد. زنجيره خريد و فروش كالا در اين روش، بايد در هر مرحله براي ارزش افزوده اي كه ايجاد كرده است، ماليات پرداخت كند.

اما در كشور ايران، نحوه محاسبه 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده، به روش تفريقي غير مستقيم مي باشد كه به آن محاسبه با روش صورت حسابي يا اعتباري نيز مي گويند. در روش اعتباري يا تفريقي غير مستقيم، هر بنگاه اقتصادي وقتي كه يك كالا را خريداري مي كند، بايد در كنار پرداخت ارزش ماده اوليه، ماليات بر ارزش افزوده را نيز به فروشنده بپردازد. علاوه بر اين او بايد در زماني كه كالا را به فروش مي رساند نيز بهاي كالايي كه ماليات به آن تعلق گرفته را به همراه ماليات بر ارزش افزوده از خريدار دريافت كرده و اين ما به تفاوت مالياتي كه پرداخت و نيز دريافت كرده را به عنوان ماليات بر ارزش افزوده به اداره مالياتي كشور پرداخت نمايد. يك حسابداري مالياتي مي تواند براي راهنمايي در زمينه نرخ محاسبه ماليات بر ارزش افزوده، بسيار اثرگذار باشد.


كالاها و خدمات معاف از ماليات بر ارزش افزوده
شما مي توانيد جهت اطلاع از معافيت مالياتي خود از خدمات حسابداري در تهران راهنمايي هاي لازم را دريافت نماييد. براساس ماده ۱۲ قانون ماليات، اين محصولات و خدمات از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند:

تحرير، كتاب، مطبوعات، انواع كاغذ چاپ، دفاتر تحرير 
كليه محصولات فرآوري نشده كشاورزي
كالاهايي كه به شكل بلاعوض به موسسات دولتي، وزارتخانه ها و نهادهاي عمومي غير دولتي اهدا مي شود كه البته بايد داراي تأييد هيأت وزيران و همچنين حوزه هاي علميه و تاييد حوزه گيرنده هدايا باشد.
شيرخشك مخصوص تغذيه كودكان، آرد نانوايي، برنج، نان، گوشت، پنير، قند، شكر، حبوبات و سويا، شير، روغن نباتي
زنبور عسل، دام و طيور زنده، نوغان و آبزيان 
اموال غير منقول
انواع دارو، خدمات درماني، خدمات توانبخشي و حمايتي، لوازم مصرفي درماني
انواع سم، كود، بذر و نهال
خوراك دام و طيور
انواع كالايي كه با مسافر و جهت استفاده شخصي به كشور وارد مي شود كه البته به ميزان تعيين شده معافيت مقرر براساس مقررات صادرات و واردات است و طبق قوانين ميزان اضافه آن، مشمول ماليات خواهد بود.
خدماتي كه مشمول ماليات بر درآمد حقوق است مانند قانون ماليات هاي مستقيم
فرش دست باف
خدمات جاده اي، هوايي، ريلي، دريايي و خدمات مسافري برون شهري و حمل و نقل عمومي درون شهري
كالاهايي كه در زمينه دفاعي يعني نظامي و انتظامي و نيز محصولات امنيتي مي باشد. تمام اين كالاها بر اساس ليستي است كه به پيشنهاد مشترك بين وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و همچنين با دخالت وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه شده و به تصويب هيأت وزيران رسيده است.
خدمات تعاوني هاي اعتباري، خدمات بانكي، موسسات و صندوق ‌هاي قرض الحسنه مجاز، تسويه اوراق بهادار و كالا در بورس ‌ها، خدمات معاملاتي و همچنين بازارهاي خارج از بورس
انواع خدمات آموزشي و پژوهشي كه براساس آيين‌ نامه‌ اي كه با پيشنهاد مشترك وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، علوم تحقيقات و فناوري، امور اقتصادي و دارايي، آموزش و پرورش و در نهايت كار و امور اجتماعي در مدت ۶ ماه از زماني كه اين قانون تصويب مي شود، به تصويب هيأت وزيران مي‌ رسد.
رادار و نيز انواع تجهيزات كمك ناوبري هوانوردي  مخصوص فرودگاه‌ ها بر طبق ليستي كه به پيشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادي، وزارت راه و ترابري و نيز وزارت دارايي تهيه و به مدت ۶ ماه از زماني كه اين قانون تصويب مي شود، به تصويب هيأت وزيران مي رسد.

خدمات مالياتي جهت دريافت گواهي ارزش افزوده
كليه اشخاص حقيقي، حقوقي و انواع كسب و كارهاي مختلف، براي اينكه از مشتريان خود، ماليات بر ارزش افزوده را دريافت كنند، بايد در ابتدا گواهي ارزش افزوده را از سامانه مخصوص به آدرس http://evat.ir  را دريافت كنند. دريافت گواهي ارزش افزوده به همراه كد اقتصادي در مراحل زير انجام مي شود:

در ابتدا بايد با وارد نمودن نام كاربري و سپس رمز عبور، به سامانه ماليات بر ارزش افزوده وارد شويد.
پس از آن، در منوي قسمت راست صفحه بايد روي گزينه درخواست گواهينامه ثبت نام، كليك نماييد.
در پنجره جديدي كه باز شده است، كد اقتصادي و توضيحات درخواست را در بخش كادرهاي مربوط به كد رهگيري سامانه نوشته روي گزينه ثبت درخواست بزنيد.
پس از آن، براي شما رسيد درخواستي نمايش داده خواهد شد كه شامل اطلاعاتي نظير نام فرد درخواست كننده، كد اقتصادي، واحد مالياتي و... مي باشد. اين رسيد بايد تا اخذ گواهي ارزش افزوده نزد شما نگهداري شود.
پس از اينكه درخواست شما توسط كارشناسان اداره ماليات، بررسي شد، گواهي ماليات بر ارزش افزوده برايتان صادر شده و تاريخ اعتبار آن درون برگه نوشته مي‌شود.
اگر شما تاكنون در اين سامانه، ثبت‌ نامي انجام نداديد، بايد در همان ابتدا كه در صفحه اول سايت هستيد، روي قسمت مراحل انجام ثبت‌ نام كليك كرده و ثبت نام خود را انجام دهيد. پس از اينكه گواهي ارزش افزوده را دريافت كرديد، بايد به مدت اعتبار و پرداخت ماليات در زمان مقرر به دولت توجه كنيد. البته يك شركت مالياتي  خوب مي تواند در اين زمينه براي شما بسيار موثر باشد.
در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص ماليات بر ارزش افزوده ميتوانيد با مشاوران شركت حسابداري حساب انديش ايرانيان به نشاني اينترنتي hesabandish.com در ارتباط باشيد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۲۱:۱۳ توسط:كارشناس حسابداري موضوع: نظرات (0)

تعريف تنخواه و تنخواه گرداني در حسابداري چيست

چكيده : مديريت هزينه هاي ريز و درشت در شركت هاي مختلف بخش مهمي از فعاليت هاي روزانه آن شركت را در برمي گيرد. اين مبلغ تنخواه ناميده مي شود. اينكه تنخواه چيست و تنخواه گردان كيست؟ آيا او فرد خاصي بايد باشد؟ همگي سوال هايي است كه در ادامه سعي مي كنيم آن را بررسي كنيم. براي آشنايي بيشتر با مزيت تنخواه گردان در حسابداري با ما همراه باشيد. مي توانيد در صورت نياز كارهاي حسابداري خود را به شركت حسابداري حساب انديش ايرانيان بسپاريد.

 

مديريت هزينه هاي ريز و درشت در شركت هاي مختلف بخش مهمي از فعاليت هاي روزانه آن شركت را در برمي گيرد. اين مبلغ تنخواه ناميده مي شود. اينكه تنخواه چيست و تنخواه گردان كيست؟ آيا او فرد خاصي بايد باشد؟ همگي سوال هايي است كه در ادامه سعي مي كنيم آن را بررسي كنيم. براي آشنايي بيشتر با مزيت تنخواه گردان در حسابداري با ما همراه باشيد. مي توانيد در صورت نياز كارهاي حسابداري خود را به شركت حسابداري حساب انديش ايرانيان بسپاريد. 

 

حسابدار كيست و چه وظايفي دارد؟
حسابداري بخش حياتي از يك كسب و كار است كه ميزان هزينه ها را ثبت و بودجه را مديريت مي كند. يكي از گرايش‌ هاي حسابداري كه به حسابداري مالياتي معروف است، گزارش هاي مالي را استخراج مي كند و نحوه به حداكثر رساندن شيوه هاي سرمايه گذاري را به شما ارائه مي دهد، درست مثل اينكه برنامه مالي طرح مي كند. در حالت كلي مي توان گفت، حسابداري ثبت معاملات مالي مربوط به يك كسب و كار است. به صورت جزيي تر مي توان گفت، خلاصه، تجزيه، تحليل و گزارش معاملات به سازمان هاي نظارتي، تنظيم كننده ها و ارگان هاي مربوط با ماليات و بررسي خدمات مالياتي از وظايف يك حسابدار است. يك حسابدار فردي است كه درك عميقي از بودجه دارد و نحوه بودجه بندي كردن را به خوبي مي داند. او مي داند كه هزينه ها را چگونه بايد مديريت كند و با كليه تكنيك هاي حسابداري آشنايي داشته باشد. در حالت كلي وظايف حسابدار را مي توان در يك شركت حسابداري در تهران يا هر نقطه از اين دنيا را به اين فرم دسته بندي كرد.

مديريت كليه معاملات
پيش بيني و برآورد بودجه
آماده كردن صورت‌ هاي مالي
تطبيق حساب ‌هاي پرداختي و دريافتي با آماده كردن ليست بدهكاران و بستانكاران و ثبت اسناد مربوط به دريافت و پرداخت، پرداخت حقوق و دستمزد به پرسنل
اطمينان از پرداخت ‌هاي به موقع بانكي
محاسبه ماليات و تهيه اظهارنامه مالياتي
مديريت ترازنامه‌ ها و صورت ‌هاي سود و زيان
گزارش سلامت مالي و نقدينگي
حسابرسي معاملات و اسناد مالي
بررسي و ثبت اطلاعات حسابداري كه بايد بر اساس تاريخ ثبت شوند.
تهيه و تنظيم كليه اسناد حسابداري
ثبت فاكتور خريد، فروش
بررسي موجودي انبار و انطباق آن ها با فاكتورها و دستور شارژ انبار به مراتب بالاتر، بررسي ضايعات ثبت شده و بررسي مغايرت پيش آمده

چه هزينه هايي در تنخواه قرار ميگيرد؟
در حسابداري تنخواه به مبلغ پول نقدي گفته مي شود كه شركت‌ ها، موسسات، هتل‌ ها و كليه بخش ‌هايي كه به طور روزانه به پرداخت سريع براي كارهاي كوچك و جاري احتياج دارند بايد اين مبلغ را در اختيار كارمندان خود قرار دهند. اين مبلغ امروزه مي تواند تنها به صورت يك كارت بانكي كه مبلغي در آن ذخيره شده باشد. اين كارت به صورت رمز دار يا بدون رمز در اختيار كارمند مخصوص قرار مي گيرد. 

تنخواه پرداخت پول را بدون نياز به صدور چك يا اوراق بهادار سرعت مي بخشد. البته، ميزان تنخواه براي هر شركت متفاوت است و شركت اين مبلغ را در ازاي رسيد به چند كارمند يا فرد خاصي كه با بخش هاي كوچك مالي سروكار بيشتري دارد مي سپارد. معمولا تنخواه گردان براي پرداخت هزينه هايي چون خريدهاي جزيي مانند لوازم‌ التحرير، استفاده از حمل و نقل براي انجام كارهاي مرتبط با شركت، پرداخت خريدهاي روزانه و مانند آن انجام مي شود. 

تنخواه مي تواند هر چند روز يكبار به صورت ماهيانه شارژ شود كه تعيين آن براي هر شركت كاملا بسته به شرايط آن بخش دارد. به طور مثال، براي فردي كه در يك شركت ارائه دهنده محصول است و بايد سفر كند، هزينه روزانه كارهايي كه انجام مي دهد از روي تنخواه كسر شده و با جزييات به واحدهاي بالاتر ارائه مي شود. يا در بخش پذيرش هتل، پذيرش كننده مبلغي را به عنوان تنخواه در دست دارد تا بتواند باقيمانده مبلغ بدهكاري به مهمان يا هزينه هاي ديگر را از اين طريق بپردازد.

چه كساني مسئول نظارت بر تنخواه هستند؟
يك شركت مالياتي كه با بخش هاي مختلفي سر و كار دارد، به وجود افراد خبره نيازمند است. افرادي كه چه در امور مالي و چه در تربيت حسابدار بسيار خبره عمل مي كنند تا نيروي خود را براي آموزش تنخواه گرداني يا كارهاي وابسته به امور حسابداري به سمت شركت هدف بفرستند. مسئوليت تنخواه گردان در حسابداري به فردي امين سپرده مي شود. فردي كه وظيفه مهمي را بايد به دوش بكشد و در پرداخت و دريافت هزينه ها دقت كافي داشته باشد. به همين دليل، تنخواه داري شغلي بسيار حساس است كه معمولا توسط هيئت مديره انتخاب مي شود. البته، با توجه به نوع شغل، تنخواه دار مي تواند فرد يا افرادي از مجموعه باشند. براي انجام كارهاي حسابداري خود مي توانيد از شركت حسابداري در تهران كمك بگيريد. آن ها با مشاوره مالياتي، مشاوره مالي و انجام حسابداري به روش هاي مختلف و در شاخه هاي مختلف گره اي از كار شما باز مي كنند. 

 

هزينه‌هاي تنخواه چگونه ثبت مي‌شوند
با توجه به اينكه تنخواه به صورت نقدي يا از طريق كارت بانكي به كارمند مربوطه تحويل داده مي شود، ثبت آن متفاوت خواهد بود. چهار روش ثبت تنخواه گردان در حسابداري وجود دارد كه در ادامه آن ها را بررسي خواهيم كرد.

ثبت تنخواه گردان ثابت
در اين روش ابتدا دوره اي را براي پر كردن تنخواه تعيين مي كنند. سقف مشخصي نيز براي تنخواه در نظر مي‌گيرند. در پايان دوره رسيدها و خلاصه پرداختي ها را به حسابداري بالاتر تحويل مي دهند تا تنخواه دوباره شارژ شود. در روش تنخواه گردان ثابت، تنها هزينه هاي مشخصي بايد پرداخت شود. در اين روش هزينه هاي پرداختي در دفتر كل ثبت نمي شوند.

ثبت تنخواه گردان متغير
 در اين روش نيز سقف مشخصي براي تنخواه در نظر گرفته مي شود و در حساب تنخواه گردان ثبت مي شود. در پايان دوره تعيين شده، رسيدهاي پرداختي در هر نوع و شكلي كه باشند به حسابدار تحويل داده مي شود. مجموع هزينه هاي پرداخت شده با آنچه در تنخواه باقي مانده است، بايد يكسان شود. در اين روش هر هزينه اي انجام شود، در محل تنخواه گردان ثبت مي شود. بعد از تاييد اسناد تنخواه گردان توسط حسابداري، چكي در وجه تنخواه گردان به ازاي هزينه هاي پرداختي در اختيار تنخواه گردان قرار مي گيرد. براي اين روش جدول خاصي وجود دارد.

ثبت تنخواه گردان نقدي
در اين روش براي يك نسخه سند مثبته با هر مبلغي، پرداخت آن كاملا صورت گرفته باشد.

ثبت تنخواه گردان تعهدي
ثبت تنخواه گردان تعهدي به تنخواه گرداني اطلاق مي شود كه براي يك نسخه سند مثبته، قسمتي از آن پرداخت شده باشد يا هيچ پرداختي صورت نگرفته باشد.

ثبت هزينه هاي تنخواه چه مزيتي دارد؟
با توجه به اين موضوع كه تنخواه هم بخشي از هزينه هاي روزانه يك شركت است، بايد ثبت شود تا در نهايت ميزان هزينه ها و به اصطلاح دخل و خرج بررسي شود. كنترل وجه نقد با كمك تنخواه گردان حسابداري سرعت بيشتري پيدا مي كند. موسسه حسابداري حساب انديش ايرانيان براي كمك به كارهاي حسابداري پيچيده و جزئي هميشه پيش ران بوده است و يك شركت خدمات مالياتي تهران است كه خدماتش را به مشتريان عزيز در سطح شهر تهران ارائه مي كند. اما، از مزاياي تنخواه گردان در حسابداري و ثبت آن مي توان به موارد زير اشاره كرد.

كنترل وجه نقد در سازمان
پرداخت آسان و جلوگيري از اتلاف وقت امورات اداري
كاهش حجم عمليات حسابداري   
نتيجه گيري

تنخواه گردان در حسابداري يكي از بخش هاي مهم كار است كه در شركت هاي مختلف با توجه به حجم و وسعت كار، فرد يا افرادي براي كار با تنخواه انتخاب مي شوند. اين افراد با توجه به محدوده اي كه براي تنخواه تعريف شده است، به خريد مي پردازند و در انتها، با توجه به استراتژي شركت، روش ثبت و ترميم تنخواه انتخاب مي شود. در نهايت تنخواه دار با توجه به روش ثبت، تنخواه را ثبت و مديريت مي كند. براي انجام كارهاي مالي خود مي توانيد شركت حسابداري حساب انديش ايرانيان hesabandish.com را انتخاب كنيد و با خيال راحت تمامي كارهاي خود را به آنان بسپاريد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۲۰:۲۶ توسط:كارشناس حسابداري موضوع: نظرات (0)

10 نكته مهم حسابداري مالياتي مخصوص كسب و كارها

چكيده : حسابداري مالياتي به عنوان ابزاري براي درك بدهي‌هاي مالياتي مشاغل و پيشگيري از جريمه‌هاي ناشي از عدم پرداخت به موقع ماليات، مورد استفاده حسابداران و مشاوران مالي قرار مي‌گيرد

 

به عنوان يك كسب و كار يا تجارت بايد بدانيد كه حسابداري مالياتي چيست و چگونه بايد از آن استفاده كنيد. حسابداري مالياتي به عنوان ابزاري براي درك بدهي‌هاي مالياتي مشاغل و پيشگيري از جريمه‌هاي ناشي از عدم پرداخت به موقع ماليات، مورد استفاده حسابداران و مشاوران مالي قرار مي‌گيرد. استفاده از اين ابزار مي‌تواند به شركت‌ها كمك كند تا تصميمات مالي آگاهانه تري را براي كسب و كار خود اتخاذ كنند. در اين مقاله آموزشي از شركت حسابداري حساب انديش ايرانيان، علاوه بر تعريف حسابداري مالياتي، به وظايف يك مشاور مالياتي، نحوه كاركرد اين نوع شيوه حسابداري و نكات مهم پيرامون آن مي‌پردازيم.

 

مفهوم حسابداري مالياتي چيست؟
حسابداري مالياتي به گروهي از روش‌هاي حسابداري گفته مي‌شود كه شركت‌ها از آن به منظور ايجاد گزارش‌هاي مالي مرتبط با دارايي‌ها و بدهي‌هاي مالياتي استفاده مي‌كنند. اين ابزار مالياتي بسته به قوانين دولتي، از روش‌هاي مختلفي براي بررسي ماليات يك كسب و كار به كمك مشاوران حسابداري استفاده مي‌كند. اين روش بر تهيه، برنامه ريزي و تجزيه و تحليل مسائل مشاوره مالياتي و حسابداري آن به صورت خاص تمركز دارد. حسابداري مالياتي در بطن خود قوانين و دستورالعمل‌ هايي دارد كه هر حسابدار به منظور تصميم گيري بهينه و رسيدگي به يك پروژه نيازمند رجوع به آن‌هاست.

حسابداري مالياتي در كنار حسابداري يا مشاوره مالي، دو مفهوم مهم براي كسب و كارها محسوب مي‌شوند.  در حسابداري مالي، تمركز بر روي كمك به مشاغل و افراد براي انجام تعهدات مالياتي و كاهش بدهي‌هاست. در مقابل عملكرد يك حسابدار ارائه دهنده مشاوره مالي، با هدف ارائه گزارش‌هاي شفاف مالي با دقت بالا خواهد بود. حسابداري مالياتي به نوعي يك مشكل يا تعهد كسب و كارها را برطرف مي‌كند. در مقابل مشاوره مالي در جهت شفاف سازي موارد مالي براي اهداف نظارتي، يا نياز تصميم گيرندگان يك شركت و سرمايه گذاران آن عمل مي‌كند.

 

يك مشاور مالياتي چه وظايفي دارد؟
يك حسابدار زير مجموعه اي از شركت خدمات مالياتي، به عنوان يك متخصص در امور ماليات عمل مي‌كند. چنين فردي با سازمان‌هاي مختلف كار مي‌كند تا صاحبان سرمايه را مطمئن كند كه مسير آن‌ها با قوانين مالياتي موجود مطابقت دارد. چنين شخصي با تمام دانسته‌هاي خود در جهت به حداقل رساندن مسوليت‌هاي مالياتي بالقوه يك كسب و كار گام برمي‌دارد. از وظايف يك مشاور مالياتي مي‌توانيم به موارد زير اشاره كنيم.

تهيه و تنظيم اظهارنامه مالياتي
يك شركت خدمات مالياتي در تهران يا ساير شهرستان‌ها، در اولين قدم بايد توانايي تنظيم اظهارنامه مالياتي كسب و كارهاي مختلف را داشته باشد. متخصصان اين شركت‌ها به عنوان مشاوران مجرب، بايد اطلاعات مختلف مشتريان را در باب هزينه و درآمد جمع آوري كنند تا بتوانند با كمك تجزيه و تحليل‌هاي حسابداري و ابزارهاي اين حوزه، بدهي مالياتي تجارت مورد نظر را تخمين بزنند. در نهايت پس از انجام مراحل فوق، مشاور مالياتي بايد در جهت تهيه اظهارنامه و ارسال آن به نهادهاي مربوطه اقدام كند.

تحقيق در زمينه قوانين مالياتي
يك مشاور مالياتي حرفه اي، بايد به صورت مستمر اطلاعات خود را در زمينه قوانين مالياتي به روز كند و در تعامل با ساير متخصصان اين حوزه، از جديدترين راهكارهاي موجود براي حل مشكلات مالياتي بهره مند شود. مهارت‌هاي پژوهشي يك مشاوره مالياتي مي‌تواند تأثير زيادي در عملكرد بهينه و مناسب مالياتي سازمان‌ها داشته باشد.

ارائه مشاوره مالياتي
كمك گرفتن از خدمات مالياتي، باعث مي‌شود تا مشتريان بدانند كه چگونه بدهي مالياتي خود را به حداقل برسانند. اين مشاوره ممكن است گزارش‌هايي را درباره انواع درآمد يا كسورات موجود ارائه دهد.

برنامه ريزي مالياتي
به عنوان يك شركت فعال نياز داريد تا در زمينه پرداخت هزينه‌هاي مالياتي خود برنامه ريزي كاملي داشته باشيد. كمك گرفتن از يك مشاور مالياتي حرفه اي مي‌تواند به دريافت استراتژي‌هاي كارآمدي براي كاهش درآمد مشمول ماليات، استفاده از معافيت‌هاي مالياتي يا به تعويق انداختن سررسيد ماليات‌ها منجر شود.

 

قوانين مالياتي كه يك حسابدار بايد بداند
حسابدار نقش كليدي در كمك به كسب و كارهاي كوچك و بزرگ ايفا مي‌كند، بنابراين كوچك ترين ابهام يا اشتباه از سوي وي مي‌تواند ضررهاي بعضاً جبران ناپذيري را به دنبال داشته باشد. يك حسابدار زبده، فارغ از ميزان تجربه و مهارتي كه دارد، بايد به صورت مداوم خود را با قوانين مالياتي موجود وفق داده و اطلاعات خود را در اين باره به روز كند. به همين دليل در ادامه به 10 قانون مهم در اين زمينه مي‌پردازيم كه علاوه بر حسابداران مالياتي، كسب و كارها نيز بايد از آن‌ها اطلاع داشته باشند.

استانداردهاي حسابداري
استانداردهاي حسابداري از جمله ملزومات و قوانين حسابداري است كه توسط سازمان حسابرسي كشور تهيه و تدوين مي‌شود. استانداردهاي موجود در جهت ارائه صورت‌هاي مالي و جمع آوري داده‌هاي مالياتي بوده و در كتب آموزش حسابداري موجود هستند.

قانون ماليات بر ارزش افزوده
به موجب اين قانون كه البته مي‌توان آن را يك قانون جديد ناميد، مبلغي به عنوان ارزش افزوده به قيمت نهايي يك كالا اضافه مي‌شود. بر اساس اين قانون، مصرف كننده ملزم به پرداخت ماليات ارزش افزوده خواهد بود. يك حسابدار بايد با انواع اين نوع ماليات كه به صورت ارزش افزوده بر درآمد، ارزش افزوده توليدي و مصرفي بررسي مي‌شوند، آشنا باشد.

قانون ماليات مستقيم
بر اساس قانون ماليات مستقيم، هر شركت با توجه به ميزان سود خود بايد نسبت به تهيه و تنظيم اظهارنامه مالياتي اقدام كند. قوانين مالياتي مستقيم، با تمام ورودي‌ها و خروجي‌هاي مالي شركت‌ها در ارتباط هستند.

قانون كار
قوانين كار به صورت مستقيم ربطي به حسابداري مالياتي ندارند، اما يك حسابدار براي انجام دقيق امور مالي و محاسبات مربوط به آن، ملزم به آشنايي با قوانين كار است. اين قوانين به ذكر موارد متعددي پيرامون حقوق كارگر و كارفرما در كنار شرايط محيط كار مي‌پردازد.

آيين ‌نامه تحرير دفاتر قانوني
به دفاتري كه تمامي عمليات مالي يك شركت در آن ثبت مي‌شود، دفاتر قانوني مي‌گويند. وجود چنين چيزي براي تمامي مشاغل اقتصادي ضروري است و يك حسابدار به عنوان نماينده امور مالي شركت بايد نسبت به آيين نامه تحرير اين دفاتر آگاهي لازم را داشته باشد.

قانون حمايت از حقوق مصرف كننده
در اين قانون، حقوق مربوط به مصرف كنندگان در نظر گرفته شده و در جهت آن وظايفي بر روي دوش توليد كنندگان و عرضه كنندگان محول مي‌شود. بر اين اساس، يك حسابدار بايد به تمامي جزئيات پيرامون اين مفاهيم آگاهي و تسلط كامل داشته باشد.

قانون تجارت
قوانين مربوط به امور تجاري، ورشكستگي و بازرگاني، به صورت مستقيم با قوانين تجارت در ارتباط هستند كه آشنايي با آن‌ها براي هر بنگاه اقتصادي و حسابدار مالي و مالياتي ضروري است.

قانون مجازت اسلامي
به موجب اين قانون، مفاد گوناگوني در رابطه با جرائم مالي، اثبات جرم، تخفيف جرم و مجازات جرم وجود دارد. به همين دليل يك حسابدار با تسلط بر اين قوانين و مطابقت دادن آن‌ها با شرايط هر سازمان، از وقوع خطاي احتمالي يا قصور مالي پيشگيري مي‌كند.

قوانين پيمانكاري
اين سري از قوانين شامل روابط في مابين كارفرما و پيمانكار مي‌شوند كه هر يك مجموعه اي از قوانين مختص به خود را دارند. آشنايي با حسابداري پيمانكاري بسته به حوزه مورد نظر از الزامات موجود براي يك حسابدار محسوب مي‌شود.

قوانين تامين اجتماعي
حسابدار براي دنبال كردن عادلانه حقوق كارگر و كارفرما بايد نسبت به قوانين خدمات تامين اجتماعي و بيمه آشنا باشد.

 

خدمات حسابداري موسسه حساب انديش ايرانيان
حسابدار مالياتي بايد به عنوان يك فرد متخصص در شناخت قوانين مالياتي و تدوين يك استراتژي و برنامه قوي براي ارائه اظهارنامه مالياتي گام بردارد و با به روز ماندن، به مشاغل و افراد در كوتاه مدت و بلندمدت كمك كند. مشاوران مالياتي بايد مهارت‌هاي ارتباطي نوشتاري و شفاهي قوي داشته باشند و بتوانند قوانين و استراتژي‌هاي مالياتي را به گونه ‌اي توضيح دهند كه براي مشتريان قابل درك باشد. اگر شما هم به يك مشاور مالياتي ماهر نياز داريد تا بتواند در ايجاد يك استراتژي قوي براي به حداقل رساندن بدهي مالياتي شما اقدام كند، پيشنهاد مي‌كنيم از خدمات موسسه حسابداري حساب انديش ايرانيان استفاده كنيد.

مهارت، تجربه كار با شركت‌هاي كوچك و بزرگ متعدد و برخورداري از بهترين نيروي‌هاي متخصص حسابداري از جمله نقاط مثبت اين شركت حسابداري در تهران محسوب مي‌شوند. بنابراين شما مي‌توانيد بدون داشتن هيچ دغدغه اي، رسيدگي به امور مالياتي خود را در هر سطح و زمينه اي، به مشاوران مجموعه حساب انديش ايرانيان بسپاريد. ضمن اينكه شما مي‌توانيد كليه خدمات حسابداري در تهران را به متخصصين اين مجموعه محول كنيد. از جمله اين خدمات مي‌توانيم به موارد زير اشاره كنيم.

حسابداري و ارزيابي مالي يك كسب و كار
 خدمات حسابرسي از جمله پيگيري سوابق مالي، بررسي خطاها يا انجام امور بر اساس قانون
برنامه ريزي، تهيه و تنظيم اظهارنامه مالياتي
 برنامه ريزي مالي
 حسابداري عملياتي و حقوق و دستمزد
 توسعه كسب و كار و ارزش گذاري
مشاوره بدهي و كمك به مديريت مالي آن‌ها
 حسابداري معاملاتي در مواردي همچون سرمايه گذاري خطرپذير، ادغام‌ها و تملك‌ها

منبع: https://dehnaad.com/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۱۳:۱۹ توسط:كارشناس حسابداري موضوع: نظرات (0)